Trenden med att gå på mässor och att ställa ut blir allt hetare och hetare. Men när det kommer till att planera och att få till en bra plats så är det mycket att tänka på.
 

Det har blåst upp många debattartiklar huruvida Gymnasiemässan är ett bra marknadsföringsval eller inte, och alla som hävdar det motsatta kan man anta inte tänker på eleverna. För det är otroligt viktigt att man med mässor kan nå ut med information till så otroligt många människor. När det kommer till Bokmässan i Göteborg så är det Nordens största litteraturfest. Den festen hålls alltid den sista helgen i September varje år. Och detta år bjuder de upp till bokdans för trettionde gången.

Locka rätt människor

Vad som är intressant är att se hur de olika utställningsmontrarna gör för att med det där lilla extra locka till sig människor, eller sin målgrupp, på bästa möjliga sätt. En tur till axonprofil.se kan man anta att många av dem har gjort. Detta då montrarna har godis med deras namn och andra tryck på för att skapa den rätta känsla. Och likt en bok hur man vill fånga läsaren, så är även detta en uppvisning och man vill fånga besökare och även medierna så man får synlighet. Sedan finns det självfallet alltid två läger som vill tycka och tänka om hur en bokmässa ska gå till.

Vad det i grunden handlar om när man ställer ut är att man vill försöka skapa den rätta stämningen kring sig själv som utställare och det man ställer ut, i detta fall en bok. För då har man chans att plantera in ett frö hos besökaren och påverka hur deras tankebanor ska gå – vilket är en stor fördel om man vill vinna över sina konkurrenter.